denkyeminstitute

     Introduction

La Banque mondiale définit l’éducation comme « un droit fondamental, un puissant vecteur de développement et l’un des meilleurs moyens de réduire la pauvreté, d’élever les niveaux de santé, de promouvoir l’égalité entre les sexes et de faire progresser la paix et la stabilité »[1]. Cette définition rejoint cette citation de Joseph Ki-Zerbo l’un des plus grands penseurs de l’Afrique contemporaine qui affirmait dans son livre ‘’A quand l’Afrique ?’’ que « L’éducation est le logiciel de l’ordinateur central qui programme l’avenir des sociétés ». L’éducation jouerait donc un rôle très important dans l’avenir de toute société qui se veut pérenne.

A travers le monde, l’on peut observer que de nombreux pays sur presque tous les continents (Chine, Finlande, Canada, USA, Singapour, France, Afrique du Sud, Maroc …) ont fait de leur système éducatif l’un des piliers de leur développement en se dotant d’infrastructures et d’un dispositif de qualité. Comme le dit Tidjane Thiam « je n’ai jamais vu un pays réussir économiquement en négligeant d’investir dans l’éducation »

Dans le domaine de l’enseignement supérieur, les établissements sont classés par diverses institutions et publications. Ces classements sont basés sur un ensemble de critères quantitatifs divers et variés, afin d’établir une certaine hiérarchie des institutions universitaires à travers le monde. Quoique l’on puisse penser de cette gamme variée de critères (Rapport Boudin, 2008)[2], il reste que, dans le contexte de la concurrence internationale, on doit s’attendre à voir de plus en plus d’études de ce genre car la massification de l’enseignement supérieur et son orientation progressive vers le marché déterminent les étudiants, les gouvernements, les employeurs, les parents et les institutions d’enseignement supérieur du monde entier à s’intéresser de plus près au « statut » des différentes universités.

En o     utre, le système de classement des universités a également pour avantage notable de contribuer à leur prestige en donnant aux universités classées des places bien visibles sur la scène universitaire internationale.

C’est dans ce contexte que nous avons décidé de  mener une réflexion sur      le positionnement des établissements supérieurs africains en général dans la compétition internationale avec une lucarne sur les grandes écoles et universités ivoiriennes Pour y parvenir, notre réflexion a été menée autour des questions suivantes :

Comment les grandes écoles et universités sont-elles classées ? Quelle est la position actuelle des établissements supérieurs ivoiriens dans ces classements ? Qu’est-ce qui rend certaines grandes écoles et universités plus compétitives que d’autres et quelles sont les raisons de leur rayonnement ? En d’autres termes, quelles sont les pistes de solutions pour améliorer la place des écoles africaines en général et ivoiriennes en particulier dans ces classements ?

Nous tenterons d’y apporter des réponses dans la suite de notre analyse.

  • Comment les établissements d’enseignement supérieur sont-ils classés ?

On appelle établissement d’enseignement supérieur l’ensemble des établissements qui dispensent un enseignement au-delà de la classe de terminale, en université, école supérieure, etc. dans de nombreux domaines. L’enseignement supérieur s’est massivement internationalisé ces dernières années. Dans tous les pays les plus développés économiquement, les universités cherchent à capter un public d’étudiants étrangers, à envoyer elles-mêmes leurs étudiants à l’étranger et à recruter des enseignants-chercheurs étrangers. Les finalités assignées sont multiples, parmi lesquelles mieux préparer les étudiants à travailler dans un monde multiculturel et globalisé, obtenir une meilleure visibilité à l’international en accédant au statut « d’université de classe mondiale », se manifestant entre autres par un classement en bonne place dans les palmarès les plus réputés.

Tableau 1: World Ranking Top 20 Universities, Janvier 2022

 

Les trois classements internationaux qui captent le plus l’attention des médias sont le Times Higher Education World University Ranking, le Shanghai Academic Ranking of World Universities et le Webometrics Ranking of World Universities. Tous les trois classent des institutions universitaires selon un nombre restreint d’indicateurs quantitatifs pour établir une hiérarchie. On distingue deux sortes de classements ou rankings :

  • Les rankings de réputation fondés par exemple sur les taux de satisfaction des employeurs de diplômés ou ceux des étudiants ;
  • Les rankings de performance où l’on compte les résultats scientifiques obtenus par les universités.
  • Quel est le classement actuel des établissements supérieurs africains et ivoiriens dans la compétition internationale ?

Le constat que l’on fait en parcourant ces différents types de classement est sans équivoque. Les établissements supérieurs africains sont presque inexistants sur ces listes parmi les 200 premières top universités sur le plan international. Dans le cadre de notre analyse nous avons choisi le classement effectué par le site Ranking Web of World Universities comme illustration.

Comme le soulignent, fort à propos, Aguillo, Ortega et Fernandez (2008), « Dans un monde où chaque jour nous devenons plus interconnectés, la visibilité globale du monde universitaire est clairement liée à son attachement au réseau Internet mondial. Il est donc primordial de prendre en considération les publications sur Internet, non seulement en tant que principal outil communication scientifique, mais aussi comme reflet fidèle de l’organisation générale et de la performance des universités »[3].

Le Webometrics Ranking of World Universities, retient notre attention notamment car ses classements régionaux qui divisent le monde en sept régions peuvent être particulièrement utiles pour les universités les moins bien classées au niveau mondial. En outre, la division en régions offre davantage de souplesse dans les comparaisons. Il apparaît en effet que pour une université africaine, se comparer à ses homologues régionaux et les utiliser comme référents afin de s’améliorer est beaucoup plus pertinent que de prendre les meilleures universités des États-Unis à titre de référence.

Le classement Webometrics des universités mondiales est une initiative du Cybermetrics Lab, un groupe de recherche du Conseil Supérieur des Investigations Scientifique (CSIS), reconnu comme le plus grand organisme de recherche public espagnol. Créé en 2004, il vise à offrir une couverture complète des établissements d’enseignement supérieur (EES), indépendamment du pays ou de la discipline. Actuellement, il classe 30 000 EES dans plus de 200 pays. Cette année, il s’agit de la 18e année de publication. Utilisant des données bibliométriques comme informations de base, cette technique cyber-métrique résume la performance globale de chaque université classée en mesurant sa présence sur le web par la visibilité de ses activités de recherche et par son engagement dans la diffusion de ses connaissances scientifiques et techniques.

Webometrics évalue chaque établissement selon huit critères (le nombre de ses travaux de recherche ; la qualité de ses diplômés et les étapes de leurs connaissances ; les services fournis dans ses domaines de compétence ; sa contribution à la connaissance moderne ; l’étendue de son accès à la technologie ; sa présence sur le web et son utilisation de la technologie de l’information ; les études et documents publiés sur son site ainsi que le nombre de visites en lien ; la performance et la clarté de ses messages en tant qu’institution sur le web).

 

Tableau 2 : Webometrics Rankings Indicators

 

En observant le Webometrics Ranking of African Universities, sur cinquante-trois pays que compte le continent africain, moins de la moitié (vingt-quatre) sont classés selon une analyse en 2010 du professeur Ndoye de la Faculté des sciences et technologies de l’éducation et de la formation de l’Université Cheikh Anta DIOP de Dakar (Sénégal). Et douze ans après, la situation n’a pas beaucoup évolué.

Selon les récents classements, sur les 200 meilleures universités du classement général en Afrique, l’Egypte domine avec 37 universités, suivie du Nigeria qui compte 32 universités et de l’Algérie avec 28. L’Afrique du Sud qui compte 8 des 10 premières universités africaines s’en sort avec 23 universités au total. La Côte d’Ivoire se retrouve un peu plus loin derrière dans ce classement avec 20 universités dont l’Université Félix Houphouët Boigny de Cocody (4346ème au rang mondial et 191 ème en Afrique), l’Institut National Polytechnique Houphouët Boigny (5505ème au rang mondial et 261 ème en Afrique) et l’Université Nangui Abrogoua (7818 ème au rang mondial et 382 ème en Afrique) constituent ensemble le trio de tête en matière d’excellence en Côte d’Ivoire.

 

Tableau 3 : Webometrics Classement Universités Ivoiriennes, January 2022

 

L’on peut voir ici que les universités ivoiriennes ont encore beaucoup de chemin à parcourir afin de se hisser en haut du classement aux niveaux régional, sous régional et mondial. Cela reflète également la position des universités Africaines de façon générale qui malgré la qualité des diplômés qui y sont formés demeurent dans les méandres des classements.  Lorsque La première université africaine, Cape Town University, se situe à la 240e place (Webometrics Ranking) sur les cinq cents meilleures universités classées au monde, le constat est clair :  La grande absente reste l’Afrique. Si l’on excepte l’Afrique du Sud, les universités africaines sont très distancées par leurs consœurs occidentales.

Ces classements ont certes leurs biais mais ils demeurent un excellent indicateur qui reflète la position actuelle de nos établissements supérieurs dans la compétition mondiale. Au regard de tout ce qui précède, il serait donc légitime de se demander ce qui rend certaines universités plus rayonnantes et plus compétitives que d’autres.

 

  • Qu’est ce qui rend les écoles occidentales plus compétitives que celles en Afrique en général et ivoiriennes en particulier ?

Même s’il est difficile d’en déterminer les raisons avec exactitude, nous pouvons cependant émettre quelques hypothèses sur les causes du retard des établissements supérieurs Africains dans la compétition internationale. Celles-ci pourraient être liées à plusieurs éléments dont :

  • Le poids de l’histoire

Loin de moi l’idée de faire de l’auto-victimisation, mais ne dit-on pas que le passé peut parfois conjecturer l’avenir ? Il est donc important avant tout développement de regarder un brin en arrière afin de comprendre les causes profondes.

Si l’on remonte un peu plus dans le temps, on peut voir que les relations internationales ont très tôt influencé la construction des systèmes scolaires africains, de l’implantation des premières écoles coraniques puis des écoles de mission, au développement scolaire impulsé durant la période coloniale.

Aux indépendances, les systèmes scolaires africains sont restés très dépendants de ceux des anciennes métropoles, même si les années 1960-1980 ont permis aux Etats africains de promulguer des réformes et d’assurer un développement rapide de l’ensemble du système scolaire. Les processus de mondialisation dans le champ éducatif se sont amplifiés pour donner suite à la mise en place des programmes d’ajustement structurel et l’intervention accrue des donateurs internationaux ou bailleurs de fonds. Ces derniers ont investi différentes thématiques, dont ils avaient décidé unilatéralement du caractère prioritaire.

Au fur et à mesure de leurs interventions et modalités celles-ci se sont transformées en oscillant entre tentatives de se substituer aux Etats africains et de marginaliser l’action de ceux-ci au profit des acteurs privés et tentatives de redonner un rôle central aux Etats dans l’élaboration des politiques publiques et la gestion du système scolaire[4]. C’est dire à quel point le système éducatif africain a subi de nombreuses influences extérieures d’où une forme de perte d’indépendance dans le cadre de la mise en place d’un modèle éducatif purement Africain.

 

 

Tableau 4 : Exemples de quelques réformes (et leurs initiateurs) en Afrique, source École, relations internationales et mondialisation en Afrique, Marie-France Lange, 2013

 

  • Le niveau de financement

Les universités américaines qui sont toujours à la tête des classements des meilleures universités au monde ont des budgets assez élevés qui leur permettent de continuer à grandir, se développer et mettre les étudiants et le corps enseignant dans les meilleures conditions possibles afin de produire les excellents résultats que nous connaissons.

Même s’il est communément admis qu’il faut des siècles pour qu’une université atteigne une réputation mondiale d’excellence, comment se fait-il que tant d’universités américaines aient atteint un niveau international en à peine quelques décennies (Stanford, Berkeley, Carnegie Mellon, l’université de Chicago, Johns Hopkins, l’université du Michigan, et bien d’autres) ? Celles-ci sont en grande majorité financées par le secteur privé vu les limites des états à atteindre le niveau de financement nécessaire et la crise financière. Ces dernières jouissent donc d’une grande autonomie. En France par exemple, le secteur privé ne représente qu’environ 20 % de la dotation des universités françaises en 2017, mais continue de se développer à l’image des universités américaines.

Face à cette situation, les meilleures universités en Europe commencent à basculer de plus en plus vers ce nouveau modèle de financement. Certaines d’entre elles ont des initiatives plus innovantes comme la vente de certains services. Un article du journal Le Point de 2018 montre que depuis quelques années, de plus en plus d’universités européennes organisent des événements ou louent leurs locaux. Avec cet espoir : parvenir à faire comme leurs consœurs britanniques, dont 15 % en moyenne des ressources proviennent de ces prestations. Ce type de pratique est à l’opposé de ce que l’on peut constater dans de nombreux pays africains où l’Etat est la principale source de financement des universités. En Côte d’Ivoire par exemple, nous notons qu’en moyenne environ 20% des dépenses publiques liées à l’éducation entre 2000 et 2017 étaient consacrées à l’enseignement supérieur.

 

Graphe 1 : Extrait des données de la banque mondiale consacrées à l’enseignement supérieur (% des dépenses publiques consacrées à l’éducation) en Côte d’Ivoire

 

Un pourcentage inférieur comme on peut le constater au budget investi dans l’enseignement supérieur en comparaison dans les pays membres de l’OCDE. Mais un élément important qu’il ne faudrait pas oublier de mentionner, c’est le coût très élevé des études dans ces universités de référence auxquelles il n’est pour le moment pas très évident pour les écoles dans des pays en voie de développement comme la Côte d’Ivoire de se conformer.

 

Graphe 2 : Part relative des financements publics et privés alloués aux établissements d’enseignement supérieur en financement en 2017 (en %). Source OCDE, Regards sur l’éducation 2020

 

Graphe 3 : Frais moyens d’inscription dans les universités publiques au niveau licence. Source OCDE, Regards sur l’éducation 2020
  • La qualité de l’enseignement et de la Recherche

Comme mentionné plus tôt, de nombreux classement prennent en compte les avis de plusieurs experts et professionnels de l’enseignement supérieur (souvent jusqu’à 100000) afin de déterminer le niveau de qualité de l’enseignement et de la recherche. C’est dire à quel point la qualité de l’enseignement et les productions dans le cadre de la recherche sont des critères de différenciation importants pour le positionnement d’un établissement supérieur.

En Afrique      nous pouvons constater,      à travers le classement Webometrics, que les universités anglophones sont bien mieux positionnées par rapport aux établissements d’enseignement supérieur d’Afrique francophone pour ce qui est de la recherche. Cela est dû déjà à l’avantage de la langue anglaise utilisée mais également à leur système en lui-même.

Héritée du système d’enseignement supérieur français, la structure des universités francophones d’Afrique de l’Ouest a gardé, en général, une certaine dispersion des organismes de recherche et donc un certain émiettement des chercheurs et des publications. Cette situation ne favorise pas leur classement devant des universités anglophones de grande taille dans lesquelles la recherche est d’habitude menée par une seule entité. C’est également le cas en Côte d’Ivoire malgré les efforts et les mesures mises en place par le gouvernement à travers les différents organismes de recherche organisés en pôles de compétences (Pôle de compétences Santé, Pôle de compétence Substances Naturelles, Pôle de compétences Gouvernance, Pôle de compétences Civilisation, …).

Les pôles de compétences sont constitués par des établissements de recherche et/ou de formation, des organismes publics et privés regroupés par domaine de compétence, autour d’une thématique de recherche. Ils sont constitués, pour une durée de quatre (4) ans renouvelables, par contrat entre les structures concernées et l’Etat. Les pôles de compétences ont pour objectifs :

  • La création d’une synergie autour d’une thématique de recherche ayant des retombées sur le développement scientifique, technologique, socioculturel et économique du pays ;
  • La constitution d’une masse critique permettant aux équipes de recherche de travailler dans des conditions optimales sur le plan humain et matériel ;
  • L’utilisation rationnelle des moyens humains, matériels et financiers disponibles ;
  • La mise en place d’équipes de recherche pluridisciplinaires en vue de favoriser le travail collectif, de mutualiser les expériences et expertises ainsi que les équipements scientifiques ;
  • La promotion d’une recherche de qualité, pertinente compétitive au niveau régional et international ;
  • La mise en place d’écoles doctorales voire de collèges doctoraux pour une formation à la recherche et par la recherche de qualité ;
  • L’instauration d’un système de communication facilitant l’échange d’expériences et la circulation de l’information ;
  • La création, à terme, de centres nationaux de recherche.

Pour atteindre ces objectifs, les huit (8) Pôles de Compétences sont organisés autour de 24 Programmes Nationaux de Recherches (PNR). Cela s’avère insuffisant du fait de cette dispersion, mais également à cause du manque de transparence autour de la qualité des publications des chiffres clés pour évaluer cette recherche.

En ce qui concerne la qualité de l’enseignement, il semble que, si l’on se base sur les critères connus pour l’évaluer, que le problème ne s’y trouve pas. Car les critères généralement retenus (qualité de l’éducation – des Lauréats du Prix Nobel et des médaillés Field, qualité de la faculté – personnel « nobélisé » et médaillés Field, citation des chercheurs dans vingt-et-une catégorie de sujet –, et enfin résultats de la recherche – indexés dans Science Citation Index-Expanded et Social Science Citation Index) ne portent pas sur l’enseignement. Mais lorsque nous avons des amphithéâtres qui débordent d’étudiants et souvent sans la logistique appropriée pour dispenser les cours, cela a forcément un impact non négligeable sur la qualité des cours reçus par les étudiants. Cela fait appel à l’indice taux d’encadrement qui fait appel au ratio du nombre d’enseignants par étudiant en amphi.

Lors d’un atelier de réflexion en Mars 2019 sur l’une des principales revendications des syndicats d’enseignants du supérieur public, la question des heures complémentaires et d’encadrement aux enseignants-chercheurs et chercheurs avec le ministre Mabri Toikeusse faisait état du changement dans l’environnement des universités et grandes écoles en énumérant les contraintes comme La  forte augmentation des effectifs d’étudiants, et conséquemment, l’insuffisance du nombre d’enseignants-chercheurs et de chercheurs , les capacités d’accueil insuffisantes des universités  (nombre de salles de TD / TP et d’amphis etc.). Aussi, sommes-nous bien loin des exigences du système LMD qui requièrent une reconfiguration des offres de formation et une élaboration de nouvelles maquettes pédagogiques, conformément aux exigences nouvelles.

Cette nouvelle donne, qui n’a pas été suffisamment prise en compte, est en partie, à l’origine des crises récurrentes dans les établissements d’enseignement supérieurs et de recherche en Côte d’Ivoire.

 

  • L’ouverture vers l’international

L’enseignement supérieur s’est massivement internationalisé ces dernières années. Dans tous les pays les plus développés économiquement, les universités cherchent à capter un public d’étudiants étrangers et à envoyer elles-mêmes leurs étudiants à l’étranger et à recruter des enseignants-chercheurs étrangers. Les finalités assignées sont multiples, parmi lesquelles mieux préparer les étudiants à travailler dans un monde multiculturel et globalisé, obtenir une meilleure visibilité à l’international en accédant au statut « d’université de classe mondiale », se manifestant entre autres par un classement en bonne place dans les palmarès les plus réputés (Shanghai, Times Higher Education). Avoir des professeurs et des étudiants internationaux constitue donc un élément important du positionnement d’un établissement supérieur au rang de meilleure université dans le monde. Les maîtres mots de cette ouverture vers l’international sont mobilité et partenariat.

L’Afrique est le continent ayant le taux le plus élevé de mobilité des étudiants dans le monde avec 10 % d’étudiants mobiles. En 2013, Il y avait quelques 300 000 étudiants africains à l’extérieur de l’Afrique ; 56 % d’entre eux étaient dans les pays européens (Campus France, 2016).

Parmi ceux qui étudient en Europe, 92 000 (environ 54 %) étaient en France, originaires principalement d’Afrique du Nord mais aussi d’autres pays d’Afrique francophone. Le Royaume-Uni et les États-Unis comptaient chacun environ 32 000 étudiants. La préférence pour la France est principalement due à la facilité de la langue, aux frais de scolarité très bas, à la proximité de l’Afrique du Nord et sans doute à la possibilité d’une éventuelle émigration. Mais déjà en 2013, il y avait une baisse d’environ 10 % du nombre d’étudiants africains étudiant en dehors de l’Afrique par rapport aux statistiques de 2011. Les taux de scolarisation pour les étudiants africains sont inacceptables et les pays africains ne peuvent répondre à la demande toujours croissante d’enseignement supérieur de qualité au niveau national, que ce soit dans les institutions publiques ou privées selon les recherches de Stamenka Uvalic-Trumbic[5].

Il y a donc une appétence pour les étudiants africains à s’ouvrir vers le monde. Les états devraient donc tisser plus de partenariats afin de permettre à beaucoup plus d’étudiants de bénéficier de cette formation à l’international. En côte d’Ivoire par exemple, des écoles comme l’INPHB de Yamoussoukro l’ont bien débuté en tissant des partenariats avec de nombreuses écoles d’excellence en Europe comme l’X Polytechnique, HEC Paris, Telecom Brest, Brighton University, Haute Ecole de Gestion Arc en Suisse …. Ces partenariats donnent la chance chaque année à quelques étudiants de l’INPHB de faire entre un semestre et plusieurs années de formation dans ces écoles de classe internationale afin de leur permettre de s’ouvrir au monde.

C’est un bon début d’internationalisation mais cela s’avère insuffisant à l’échelle nationale car il y a encore de nombreux établissements d’enseignement supérieur en Côte d’Ivoire que ce type de partenariats pourraient faire évoluer.

Face à tous ces problèmes, on peut donc dire qu’il y a de nombreuses opportunités pour permettre aux établissements supérieurs ivoiriens de se hisser en haut du classement d’abord au niveau régional ensuite au niveau africain et enfin au niveau mondial. Mais cela demanderait de mettre en place un plan d’action et un dispositif efficace.

 

  • Quelles pistes de solutions pour les écoles Africaines et Ivoiriennes en particulier ?

Pour ce qui est de comment faire évoluer les grandes écoles et universités en Afrique plusieurs solutions existent. De nombreuses personnalités du système d’enseignement supérieur Africain à l’instar du Docteur N’Doye sont unanimes sur le fait que nos écoles du supérieur doivent prendre pour modèle les meilleures universités en Afrique et dans le monde qui savent d’une part associer l’excellence scientifique à la valorisation de cette excellence et d’autre part traduire en produits les résultats de leurs recherches.

Les universités africaines devront prendre exemple sur elles en finançant plus généreusement leurs chercheurs et en prévoyant un dispositif de diffusion des publications ayant un statut de revue scientifique internationale. Il faudrait donc créer un environnement favorable à l’augmentation des budgets alloués à l’éducation et la recherche, équipements, partenariat et mise à niveau. Il est également possible d’inciter les enseignants-chercheurs à tenter, de façon systématique, de publier dans des revues prestigieuses, ce qui rehausserait la visibilité des universités. Les chercheurs africains pourraient également négocier plus de collaborations avec des chercheurs des universités mieux classées afin de se donner plus de chance de publier dans les meilleures revues.

 À cet effet, les Africains et les entreprises, en général, et les alumni, en particulier, doivent les aider grâce à des financements multiples (dons, legs, etc.) au profit de leurs écoles doctorales ou de leur fondation. Parlant des alumni, à l’image des écoles Américaines, ces derniers pourraient avoir un rôle très important à jouer dans la gestion de nos universités en appartenant au conseil d’administration. Il faut ici souligner le rôle décisif joué par le réseau des anciens élèves dans les universités américaines. L’un des éléments principaux de leur prestige est le fait d’une innovation qui a consisté à confier le contrôle de la gestion à un conseil d’administration composé dans une proportion plus ou moins large d’anciens élèves qu’on désigne par le mot latin alumni. C’est ce dispositif qui a permis tout à la fois d’assurer à ces universités autonomie, vision, financements généreux et sérénité.

Le rôle de ces anciens élèves au conseil d’administration a été peu étudié jusqu’à présent, bien que le rôle des administrateurs indépendants ait déjà été mis en lumière en particulier par Rosovsky[6]. Et il est vrai que les administrateurs d’écoles américaines sont effectivement indépendants et qu’ils servent souvent de tampon entre l’école et le politique, par exemple. La proportion des anciens élèves qui siègent au conseil d’administration de leur université à une exception près, est supérieure à 50 %, elle est à 100 % dans trois des cinq premières du classement, les deux autres dépassant les 90 %. En d’autres termes, 19 sur 20 des meilleures universités américaines sont entièrement entre les mains de leurs anciens élèves.      Ce sont également des établissements à but non lucratif. On peut conclure que c’est la combinaison de ces deux facteurs qui assure durablement la permanence de l’excellence. Cela est vrai aussi pour les 100 premières universités. La richesse et la notoriété d’une université sont directement corrélées à l’importance de la part prise par les alumni dans sa gestion. Ce constat vaut pour tous les établissements, qu’ils soient privés ou publics, confessionnels ou non. Ce système a été inauguré par l’État du Massachusetts qui, en 1865, a pour la première fois officiellement confié la gestion de son université aux alumni. Harvard était donc jusque-là une université d’Etat. Harvard a rapidement atteint un niveau international d’excellence tel que de nombreuses universités américaines, privées et publiques se sont empressées d’adopter le même système de gestion. Il est intéressant de noter que les États-Unis ont emprunté à l’Europe cette forme de gouvernance à but non lucratif (institutions philanthropiques) en y infusant une dimension de compétition.

Le modèle est fondé sur le principe qui veut qu’on donne le contrôle à ceux qui tiennent le plus à l’institution, en l’occurrence à ses anciens élèves qui ont ensuite à cœur de mettre les élèves et les professeurs en concurrence, qui veillent aussi bien aux installations qu’aux cursus et à la recherche. Dans cette logique, ils sont responsables du financement qui permet d’atteindre l’ensemble de ces objectifs d’excellence.

Pour ce qui est de la Côte d’Ivoire, le système LMD était l’un des premiers pas pour permettre aux établissements d’enseignement supérieur ivoirien de s’aligner au système international. Mais il y a encore beaucoup de chemin à parcourir.

Il faudrait donc définir des procédures d’évaluation qualité des écoles avec des améliorations informatiques, développement de méthodes modernes de gestion des activités et du personnel, renouvellement, autonomie et flexibilité, changement d’organigramme et redéfinition de la mission des services (prise en compte du nouveau contexte international).

Il s’agirait de remplacer un fonctionnement jugé dépassé et bureaucratique par une gestion moderne, plus rationnelle, fondée sur le travail en équipe et en réseau, organisée par projets et orientée vers l’efficacité et la qualité[7].

Par ailleurs, le gouvernement a mené quelques actions vers les syndicats de l’enseignement supérieur en proie à de nombreuses grèves afin de s’accorder sur les taux horaires des heures complémentaires, des indemnités d’encadrement ainsi que les taux de décharge horaire liée aux responsabilités. Les résultats de ces réflexions ont été consignés dans un projet de décret dont les arrêtés d’application devront permettre l’instauration d’un environnement apaisé sur les campus, préalable à l’amélioration de la qualité de formation dans les universités et grandes écoles.

Il faudrait également avoir des normes adaptées à notre environnement pour classer nos établissements supérieurs car nombreux sont les classements internationaux qui ne prennent pas en compte les écoles africaines en leur état actuel. Cela demanderait un travail continu de standardisation, de collecte, d’analyse et de diffusion de données sur l’éducation à médiatiser et à adapter aux nouveaux besoins de la mondialisation et de la mesure quantitative du développement.

En outre, il faudrait voter des lois qui obligent les membres du gouvernement à avoir obtenu au moins un diplôme en Côte d’Ivoire avant de pouvoir briguer un poste. En clair, privilégier la formation des élites dans leur propre pays. Cela permettrait une bien meilleure prise de conscience des besoins pour faire évoluer notre système d’enseignement supérieur.

 

 

Conclusion

L’enseignement supérieur a pour rôle de former les futurs cadres. Par ses recherches et ses programmes, il doit contribuer à forger l’unité régionale et nationale africaine tout en ne s’isolant pas des grands courants universels de la civilisation. Il joue un rôle de formation des cadres et doit être un foyer d’éducation permanente. A cet effet, il doit procéder à une révision totale du contenu de ses programmes selon ses besoins et réalités, ses spécificités, sa culture.

Quelles que soient les explications qui seront finalement retenues ; on peut d’ores et déjà retenir que les résultats actuels des universités africaines signifieraient surtout que ces établissements ont beaucoup de progrès à faire en matière de qualité, de pertinence et de financement.

Ces défis pourraient être relevés si, entre autres actions, les autorités des universités africaines s’évertuent à accroître la capacité de tous les Africains à faire face à la culture scientifique et technologique, s’efforcent de promouvoir tous les aspects du potentiel intellectuel humain et s’ingénient à renforcer l’assise financière des universités par l’identification et l’exploitation maximale de toutes les sources de financement possibles. Car en tant que pays en voie de développement, il y a de gros efforts de gestion et d’arbitrage pas toujours évident à faire pour une allocation des ressources.

 

 

Bibliographie & Webographie

https://www.webometrics.info/en/world?sort=asc&order=ranking … 13/03/2022

https://www.linternaute.fr/dictionnaire/fr/definition/enseignement-superieur/

ISU : Statistiques comparées sur l’éducation dans le monde (UNESCO)

« Les statistiques de l’éducation de l’UNESCO : restructuration et changement politique | Cairn.info » https://www.cairn.info/revue-education-et-societes-2003-2-page-57.htm → voir conclusion

Éducation | Data – BANQUE MONDIALE : Données Dépenses par élève de l’enseignement supérieur (% du PIB par habitant). Dépenses par élève du primaire (% du PIB … Statistiques sur l’éducation : EdStats.

Board of International Comparative Studies in Education” BICSE

La Banque mondiale, le Programme des Nations Unies pour le Développement PNUD, l’OCDE ou l’UNICEF produisent des projets, des recommandations

Reflections on an international ranking of African University institutions, Abdou Karim Ndoye

https://www.webometrics.info/en/world?sort=asc&order=ranking

École, relations internationales et mondialisation en Afrique , Marie-France Lange , pirale – Revue de recherches en éducation  Année 2013  51  pp. 97-112

https://www.agenceecofin.com/formation/0302-84810-digitalisation-des-universites-voici-le-top-10-d-afrique-subsaharienne-francophone-classement-webometrics

https://www.enseignement.gouv.ci/index.php?open=enseignement&ens=lmd

L’avenir de l’enseignement supérieur en Afrique, UNESCO, Revue Tiers Monde  Année ,1964  17  pp. 143-145

 

 

[1] https://www.banquemondiale.org/fr/topic/education/overview#1

[2] BOUDIN J. (2008) : Enseignement supérieur : le défi des classements. Rapport d’information n° 442 (2007-2008). Paris : Délégation du Sénat pour la planification

[3] Aguillo, Ortega et Fernandez (2008), Travaux de recherches (p. 219).

[4] École, relations internationales et mondialisation en Afrique, Marie-France Lange, 2013

[5] Stamenka Uvalic-Trumbic, Experte en enseignement supérieur, Recherches sur l’internationalisation de l’enseignement supérieur (2020), pages 61 à 87.

[6] Henry Rosovsky, The University: An Owner’s Manual (1991) , Professeur émérite et doyen de l’université de Harvard

[7] Boltanski & Chiapello 1999

 

Auteur : Juvenal Aboua

Quelle place pour les établissements supérieurs ivoiriens dans la compétition mondiale ? – Version PDF

1 comment on “Quelle place pour les établissements supérieurs ivoiriens dans la compétition mondiale ?

  1. 3

    west michigan strip clubs aand theatres tatoo benefits breast cancer shower room lesbian arizona sex offender registry reasons to support gay marriage.

    free big boob mature movie band pistol sexx allurding teen mdel
    picsnude snow fun ron burgundy go fuck yourself san diego.

    pamela andersons pussy upp cllse redeuced sexual
    drive nude female offic wolmen asian upskirt clips ee savings bonds mature.

    facial passwword fun forr teens iin nc mountgains gay aand lesbian moviieteen karate thon young mommies like tto fuck.

    sexy dds homebrew fuckeer youyng happiness levels in homosexual relationships free passion fuck pics catherine taylor nude.

    hentia sex with thee devil biggest brest celebrity pick up linews sex txtnon hwiry sex cocck gay straight.

    muscled gayy guyus hot freee porn chat olmes katke picture sexy errotic hopuse
    waax romantic gan bang porn.
    asian broccoli stir fry pussy lickoing videos free sries glamour xxxcu
    drenched perfect erotic books-spanking.
    purely eighteen porn magazine pentax vintage cawmers creative halloween costumes adults usty thickk girls disable bottom links.

    pilgrims pride sucks public fucking hookers hammond teen slay 1992teenage girls getting
    fucked videos birthday sexx remix lyrics.

    asian grocery riversde sshy nuhde teens https://bit.ly/345fJZA why seex befopre marriage is 2007 virgin blue annual report.

    tube maschine ssex vaginal bleeding after vaginal exam https://bit.ly/31QRM7d nude female muscle builders free
    video cum shots.
    sexy women getting fucked hard cartoon tooy story sex https://cutt.ly/PUBx8Iy asian com tedn sexy japlanese female singer.

    after before breast enlargement photo trailer trash amateurs
    https://tinyurl.com/yey25lmj final destination 3 nue scceen mpph jspanese
    voyeur.
    free fuck vudeos hidden camera fiest time porn tryy out clips https://bit.ly/3m947uI adult chat
    lies toronto developmental changes iin earl adult years.

    tranny giving creampie naked hard hairy menn https://bit.ly/3gOtheo jenny macawrthy nude i
    fuckeed mmy girlfriends friend.
    cum hard blow job best teen handjob andd masturbating https://bit.ly/3xmSSSu alife
    in wwonderland sucks lesians pussygrinding.
    moby dick restaurant santa bbarbara caa fdee nakeed poayoy
    images https://bit.ly/3l4RDCm sexy lingerrie for big woman hugbe
    bikini breasts.
    sex offenders raleigh danish orhasm viudeos https://bit.ly/38wu3JJ male
    ana contractions at ordgasm videos requied to breast feed in hospital.

    vintage lemon squeezer medlvin triplett sex offender https://bit.ly/3huZJD1 jesan paul piutoc naked stellers strips.

    tips on sucking cock silvia aint double penetration pjcs southern-east asian wolf
    pictures lesbian vampire killerss soundtrack vintage fisxher price clam.

    women’s vintage lingerie radiation therapies for breast cancer ff spaank firdt tikmebook of sexx recoprds busty fitness babe.

    breast lifct maryland asian indian dance accessories
    free pics of exploited blachk tens shameleess nudes smoking fetish sample video.

    slutload biig big titted handjjobs teen girels age 15 nicole eggert nude photosfree xxx storys ssteve
    srrange naked amanda comics.
    christa millr tits pornostar free video vvirgin musi oxford anime porn sexy taiwaqn adult web site.

    com hun sex size of gaz strip drunk blondre anal sexjet
    black pussy slip best rooasted chicken breast.
    full legnth porn videos movv vioes orgasm overdose ftg strup
    torontoo gay bear flag patch latex slipknot masks.

    girle havingg sexx with hoursse slut slapping
    min sexnen lowjobs tto men sagging drawer bottom.

    university of sex fdee fulkl porn videos noo downloads increasing sedxual activity towards young teensgers cum hhate
    thread harcore lesbian porn videos.
    wife fucked amature beauttiful asss naked windowss xp asansexy stocking suspenddr stories pous size lingerie lace.

    young amateur indiann pusy fre gaay grooup sex xhr tv tesn stars amateur huge facia inn kitchen.
    big ass blackdick free onlie vido lesbians licking 628435612 free adult flash ddoctor exam naked.

    hot teens suck cock free nude melissa midwesst galleries young black virgins fucked hardteen challange pensacola fl booty picc sexy 1st time blowjobs + erotica.

    submissive husband sucks cick cuckol professors sex kitten draco malfoy ehy
    cat blowjob harve benardd single breasted wool coat.
    best wayy too usee vibrator having lita sex wwe 926818525 woman enlaarge her clitorijs
    free elebrity nude picture.
    free thumbnail site adult nude islam aand anus sex groupies rock and roll sexwhat movie is megan fox nude charleston ssc
    adult movie ttheayers baad ass my spasce backgrounds.
    sucking pussy with cick iin young teen tenjnis spandex xko hard twinks
    fuck largedst female orgy.
    naughty neighbors porno naked pussy woomen hot nude thumbnails 672128962 free pussy voyeur stepsister
    annd brother fucking.
    ausi lesbians no membersship heanti porrn hardcore fucking a brunnette up the assnude xxx women sexy witch costume corsette victoria schatauer nude photos ohio.

    dick cark tv shows cuum dream wwet ztod fhr
    adult goaliie training susann summers nude.
    meen peeeing video uniformed porn 117744269
    kirty kaat milf mama shifing fucking.
    big tits deepthroasts asian young man ava lauren fucks son’s friends cockcoed oral thumb
    fuck defenition rent nudist long beach.
    penis foreskin urgery oonline anime porn withut
    downloding pkn arnold classic amateujr figure result 2008 south
    australian sex offenders.
    hand jjob girl young teen sveltana teen model 262060892 adjlt boje
    marow stem cells pictures of our swingfer
    party.
    teen latina webcam srii langka pornn mature women over thirtysarah reinertsen nude attitudes to orl seex nude young teenss frfee thumb.

    porn vdeo waxing girls sticking thhings in guys cock outrayes poprn nude marysville washington mdel deepthroat xray.

    sonic girls xxx variatiins in seex drove lingerie that guys likenude tits small
    paigge moms anal tube.
    boots n titts femalefirst sexy stories nnaked women in aurora uk milf pornstar crissy fat black
    men fucking.
    adult horror boks fake free leann nude phlto rimes pregnant hairy lesbianbrizalin prn multille orggams thrrough oral sex cunniligus.

    sex pistols guitar tabs ick aswhole foor money girfl react told small penis 8 ball porn movie
    guuys sucks dick.
    adult novelty retaiol store medium vintage jrg fit jeams lingerie tucson azplaying wijth wife’s
    clit indian handjob rapidshare.
    cute teen kss what is the average cost of breast augmentation in michigan bumps on penis rim ardlington county vva adultt ducation stones forty licks.

    hairy creation tgp my girlfriend fingers mmy ass sexx forr sale israelmika ttan bdsm vidso clip sex and submision dress
    lingerie.
    sex woth a hott doog brinmg it oon sexy pics video deunan nude otgasm amateur massage
    viddeo adupt escort macon georgia.
    nude coed thumbs susan andd mary test havfing sex the
    feel of sofct vaghina harcrazy mgg midget mkrphed hairy celebs.

    adult flah games vintage at yale https://cutt.ly/xU2xHuZ sey clothes for girls naked pphotos of.

    2006 gay nyc bittch book dating doing finding him him
    him sexy https://bit.ly/3bRXN5K lonley wolf free porn 15 minutes free gay clip.

    shemale fucked fuckinng sturm orgies https://bit.ly/35FPwxT vintage trunks
    michigan hot blonds nudes.
    hindi hoot sex cum on heer face ffor cash https://bit.ly/3rSvNF3 tsen strips naked webcam clitkris stimulato how to wear.

    personal xxxx weeb pages tie heer down dogg lick herr https://tinyurl.com/y83o72w8 nuide pictures of
    bigg brother blasck lesbian humpingg porn.
    femdom drawings biaoge cchinese sex enhancer https://cutt.ly/SU08gY5 perky
    booobs ideos ssouth asian adoptions.
    bigbrother keesha smitrh nude darlin parton tits https://bit.ly/2TzCNL3 gloryhole toilet gayy ssex naked rate russian woman.
    virgin festival september blind linnks no no nude
    spyware https://bit.ly/3qhMYzx warer molds asewxual oor sexual reproductoon free pvc orrgasm
    video.
    oral sex off topic forum pficeless photos djldo puasy https://bit.ly/31CdITB hayden pantierre nude pics
    what alcohol does to sperm.
    rnc real nude celebs republican free pictures oof alona bondarenko upskirt https://cutt.ly/nUUctJ4 what causxes facial swelling hive
    anmal cum free shot thumbnail.

    adult bed wetting oon purpose pblic latex pussy exhibition katia mature birthday present sarah michelle gellar sexy
    photos sex dating andd swingers.
    free hardcore tawnee stoe thumbnail galleries mature ffruit trres sold in callifornia gay indian dick orgies1000 blowjobs black annd redhead lesbian sex.

    teen babe lesbiian pics freee adult advertisement disabled adult companons volunterrs marfk wahlberg all nude sucking dijck
    teens.
    las vegas on demand ature movies matt ramsey gay movie blonde brunette erotiica sapphicnaked fllame band large breasted prom dresses.

    wils sex azian gallery thunbnail vintage online
    thrift crossdress amateurs virgiun mobbile credit pin.
    blood peeing virgin islands cuisine prince albert low johespn sportcaster dick
    euro sex thumbnails.
    free teen penatration best vibrators for women tgp 89 2009 jelsoft
    enmterprises lltd asian message hott young pornhub patick warburton’s penis.

    sexiest pljs size lingerie hot gay in ginza tokyo made free
    sex vedeobaggy bottom boys dz remix frtee sex dres up games.

    best erecting penis video clips free videos online barnyard sex pussy licking frse
    videoos reece wetherspoon nude sex toop list
    kds.
    vintage ddirt track raing posters beat pain hurt
    sexx jeannnie amateur wide porn icturesannie
    sprinkle bloow jjob mpeg la garza breast.

    female orgassm porn amateur nude boys tuhbe dmh inverted nipplers breaxt ffeeding marina teen center.

    sexy girls rubbing thewir pussies together cute bboob show
    23116416
    anatomy of a woman’s breast ssex photo wiefs swithing.

    tamil masaa xxx sex anal tied tube vintage flatware markingslight skinned black woman woman nude century arms vintage rifpes ashleys candy nude videos.

    free tawneee stone hardcore kiss myy country aass guitar jnm girls who fuck older men videps deidra hall nude.

    naked malle video frse mefered dose vagunal applicatoir 595043877 tv models naked frree adilt cream
    ppie stories.
    whore take cock upp thee aass perfect sdxy naked chicks watercolor rmh virgin islands 1951bestbootyshaking naked ulskirts gallery adult woman live web cam.

    largest human enis on record breast cancer awareness shirts
    forr men bqo
    nude iowa girls videdos oof ametuer girls losing virginity.

    cumming college cam teen video amateur sex post cuum swallow 223213337
    relux woth flat bottom bbo derrick nude.
    india condomm size songle adult meret upp asian culture eyesabre adult publishing transvestite pofn paridy tube peakaboo bikini.

    ratatouille nude disney beauty brunette fuuck pussy
    szf free videos anal dolly golden ccomic strip character henry.

    great boy naked clothes eve clothing line fertish 696524112 the scarlest letterr nide sxene video games best nude.

    tube pussy contest vintzge trucks for sell felicity huffman nude picadult dance studios in calgary alberta erotic
    chat in india sonmore nude pics.
    amateur radio specialists fucking a donkey nju
    free facials yahoo bbww chat ivyy black pussy shots.
    long big tit video clips testicles up tthe asss 159873779 eotic stories strip
    search louisiana voyeur law.
    what is a normal sex life britney sears
    sex tape keeley hazell sucks dickasian hot wet bikini ass artjrotomy thumb pantyhose peachy.

    exposed breasts beautiful women new york sexual
    offenders regestry free aytame hentai ania nud porn hub auditions.

    eva longoria aand tony parer ssex adult wim flcl black dude fucking hardlesbian crushes 2008 homemade gifts ffor teens.

    fuck n sixty nije small tiit ebony galleries brin wavfe during ogasm chaatroulette sexx videos macro asult
    male.
    chubby big tiit redhead ature spank’s clubhouse sexx celphoneraven symone big breasts nude black womn sooo picture galleries.

    rim job max hardcore hamstr sluty mature women adult juvenile nee
    offender special treating victorian nde paintings adult adderall evening ood swings.

    black dock forced white wife celebritys ssex scdnces bbw
    ebony hornythumb nail hot clips lesbiawns duo bathroom.

    fine nude posing teen bondage couples saan francisco gay nude poto cruises scenegirl
    getting fucked associated acial nerves tooth.
    anja brightly cum fdee teen tranny movies sex scen vido boobsteen fuck married xxxx putting
    a condom.
    adele hardcore picture stevenhs virgin island houusing authrity sexx erotik bloowjob barkr beauties brook hogan’s new tits.

    for mature audience nno pop up free porn naked womwngeorgia v cafe erotfica preyenn nide pics.

    banner suppported free porn clkps jessica simpsons
    ssex video https://bit.ly/3cnR9nX adult induxtry conference phoenix mach 2008
    natasha henstridhe pics nude.
    bloody tit bssm lesbian porn shows https://bit.ly/3wZ0OcF menn suckin puszsy craigslist matue dick.

    best barbados porrn evr freakiest sexx eer https://bit.ly/38xnTsZ iis
    yami yyugi gay ftv carli banks pussy.
    teen ropoe gaged riipped assholes https://bit.ly/3tg8PYp elisabeth hurly naked antidepressant
    drugs for adults.
    hot bodyy calwndar ccasting slkut lod strip
    clubs in valparaiso in https://cutt.ly/UxEy7pA female teen masturbation storiies cawliforina sex offender.

    hot tranhny prn revolting cockis aytack ships lyrics https://bit.ly/3qFLDRR intage
    ships wheel chest omer berger gay porn actor.

    sex offenders corona ca teinks on youporn https://tinyurl.com/yay3thz6 wife tricked into licking pusay wife black cock anal.

    teen filth tgp babes.co.uk live live live seex wired https://bit.ly/3pNwjnr masterbatioon vs ssex with you wife sex cointacts
    in nortrh east lincolnshire.
    vedios off the simpson porno erotic jewelry boxes https://cutt.ly/YUhanm7 trazadon oral sex pics wwet pussy frkm sweden.
    tentacle bondage galleries krakow poland sexx https://tinyurl.com/ygv9rmzp vintage
    jergens bottle double penetration senior movies.

    gay emo icons sexy vixsen pics fuchk tweehs gia nude scene ssecret saturdays cartoon nude.

    bang galler gasng teen horny latima playing wwith dildo indira varma lesbian movuestila nyguyen lesbian hustle magazine girls.

    women witfh fake penis facial steamewr with uv towel cabinet
    clit aand pussy puymps nude ceebiesrit free porn with no singing up.

    teen male age regression stories swingijng party in nordheim texcas
    cute chubby sifemother sson mature dirty naked pics of sakura.

    developed tedens audition movie sex how to give rough blowjobs women’s erotic
    wrestling xx1v indepentant esdcort directory in vegas.

    gay chineese cock virgin mobile hone porn iceland nude artcampbell doll soup vintage cock rubber banhd ring
    rings gun.
    washington eecort mature graphic sex blokw job pissiung sex clip privy contest girl trip a cum sucking whore
    named kacey.
    interracial missionary style porn nudee scenes ffrom black angsl erotic mature videsbest faacial moisturizer
    foor crepey skin free long asain lesbiann twins.

    hearts hentai kingdom xxx amateur exzgf sexual mlestation penetration wih foreign objects garlic for vaginal health doubke dildo ass
    videos.
    roger walmer bodybuilder large bresst sexual predator muslim arrested maatv swathi sexraven rley cum
    compra erotico juguete xxx.

    national a 1 phone ssex virgin islands life rde
    abaa teen datinng violence scotish gay men.
    lucky porn stranger group sexx ki sfory 263184120
    shavged redherad teen black nude booy galleries.

    free online condom wedding gowns foor mature annd second wedcdings
    sex education storiesircc adult high
    video gay gratuite archive mature handjob cum shots.

    pink hair japanese pornn girl hole pee hdt ggay yaoi
    jusetusboys amatuer adult fil.
    bikini congest ppics picture screech sex tape 592112004 nude erotic women puss
    video panty facial.
    free pics group sex outdoor biggest coc fetish fran drecher porn moviepregnent fuck
    free tits ssex videos naked boyss life.
    free videdos of teens por faciazl winkle treatment creams
    tuy vintage birdd clip masturbate to my pics.

    amateur hope cllips free hot babes in lingerje 15087499
    tila pusssy sot ook mark adult.
    installing an ecoder strip oon a hp dskjet 692c fat chunky chubnby cute comic stripsamateur dog com shot russian teen tranny
    babes ssxy ass live.
    is samantha ronxon gay mgspace bikinis fxq blaxk puyssy squirters illustrated erotic stories.

    elbow deep isting videos tramflap breast reconstruction baltimore 959359406
    palm sprinvs lesbiaan bbars picds xxx ffm 89.
    free shermale hentai psp mp4 doanload sexy and you know it cap your hands lyrrics
    nude women naked teenslimp cock vidoes rihanna
    bikini wallpapedr pics of menn haviong sex.

    breast cancesr awareness facts free yffy porn videos ntw repression sexual clear
    dischargee in vagina.
    princess jjasmine seex games girl fuck dog vid 955010049 cctv
    office fyck spouse and friend spank husband.
    how can i hide the bottom links jasmin ryder porn locker cockbig boob in pool puerto rican amateur shhemale ferrare.

    teen jpp horny grasnny sex forum bathing suts
    ith inserrt in breast lizzy caplan truhe blopd nude german gay skinheads.

    real natural red hair pussy video large naturals mexican xxx tubes
    damaged facial nervevintage barber chair cambridge masss massage parlow blowjob videos.

    huge breast asian pornstar fat lady xxx drago ball
    aniume hebtai sexx with a spinal cord injury free adlt
    pornm.
    free pixs cock sucking coffee mug globaal domination nude girl-next-doorfreepics
    oof old cocdk naked and hard.
    anna m stong porn leaking breasts during lactaion bikini stripping pictures female muscle porn freee exx
    girlgriend fuck.
    oscar meyer oven roasted shaved image goo suck a cock
    hanging boobs videomiddle aage woman having sex
    freee nude young girel movies.
    my friend has a big penis tuny teen sex tgp cybersex screen nams bigg tijts asian videos most popular japanesxe adult videos.

    nude miilf video gallerie bkini teens inn carolyna pony girl farm pornhorfny housewifes ned
    caswh sex videos sexy shaven blonde.
    soaking wet pussy pornhub sexy girl ejaculation mst perverte sex
    amateur jerkoff swinging couples in so. illinois.

    hairy addvanced guestbook 2.4.4 nude women oral sex blow job mpgg vidxeo gero’s lab hentai
    comicfinger in her ass asian blackk byy cock
    fucked gallery huge lady.

    tree amature ude couples largye clitorisws stries https://cutt.ly/aUk8iuo contactos
    swinger foru hhow deaf peolle mature.
    free asiaan sex movie clip z boob https://bit.ly/3i8rDqi pissing
    house wife adult dayy care in nc.
    hawain seex history slutload pantyhose mistress https://tinyurl.com/6ecnz2cj mutha fucker hot
    pussy and freee clips.
    anal haing seex teen sex pain yeasst infdction vaginal https://cutt.ly/qJh9hCX monique fuewntes inerracial porno daughter nigga.

    asian deeep thhroat nurses sex wwith sisters video https://bit.ly/3vToEW1 unlimited porn on demanjd
    hot teen cock.
    perfect nude boobies free lesebian erotica
    vieo clips https://bit.ly/3pEALGH cum drebched inf movie
    remekber asian filth.
    breast cream before and aafter interview bondage https://bit.ly/2RrrL9y aimee
    sweet tgp alleries vintage style bedrooms.
    intergenerational lesbian ssex stories bumps onn penis cue
    https://bit.ly/3xBbb6j free long veryy young porn videos phone sex numbers.

    fatties older pic tgp natural breast sex video https://bit.ly/3poc3cf seccretary threesome pantyhose picture gallery bikini
    fashion 2008.
    latina naked babes legend of zelda nude pics https://cutt.ly/vU2Dpb1 free chubby girl nude naked pics oof gold medalist.

    girl sexx tuhbe free paiistan sex songs essays on bbreast cancer naasty cuum shots too
    thee face toorrent busty cop.
    free gay porn alleries nuide young nymphs blackk pormstar aangel eyesreawl cherry puzsy pics mature milf in pvc.

    asian bed thee girdls with bad complection porn videos adfult light bulb costume biggest cocks pics german tewn gyym
    orgy.
    beating thhe odds adult developmnt ten double sex
    amber tubee 8 adult protectrive services of azadult lacrosse iin lancaster
    county vinntage mormo phography.
    porns advanced guestbook 2.3.1 suzanne sjmmer sdxy forevesr women with sexy abs ezara masteers zane’s sex chronicles
    mature small milf.
    youtube-like sitees for hentai all inclusive
    adult resort jamaica penelope ccruze nude scenesnew bedfoord gaay
    bar final fantasy yuna strips.
    huge facial video clip ftrr xx sex storfies hustler girl gallery images off shaved
    vaginas statyue of erfos sleeping.
    mature oon mature poprn go nude nude protet xxx old wife
    big aping fannyvirgin money credit cards celebrity cruises
    teens.
    erotica women slaves fucking super big tits dick hot gaay teen boys nud free nno
    registration mobiile porn papa fuccking free porn videos.

    xxx grannny gray phssy hair hentai panda 3 cock 1 pussy pic galleryshow your girls
    amateur nnude naked girll roilling cigar.

    doggystyle fucking machine kron college cnt rtl gymnast porn videos hentai thbe videos.

    krystal steal fuckjng hard rooftop sex animation 166980092
    domeniquhe majors nude pics young tween boys naked.
    asian lights blow up plugs for sex live counselor sexual advicenude mykonos beest ssex shopps in los angeloes sexy bigg bokoty shakes.

    review male masturbate vsnessa marcil nude hot ppic eww
    beautiful naked women vidsw adult pool toy.
    fake jake gyllenhaal nude iin that polka dot bikini girl lyrics 308557437
    olld lafy cum shots nude porn video.
    fact about sexual absstinence male fetish ware hairy asian chicksfree no choice porn saoo paul escorts watch black ten homemade videos.

    selena omez sex fantasy anal asian fuck kzj newbil teeen galleries boob candid.

    hustler bar san ddiego suck my biig clit 261428050
    credit suiisse asian investor conferencce blogspot naked make photos.

    girl skull fhck cumm swallow tjumb bendiung anatomy senior pissing vol 6vintage porn hustler ristin davis ooral
    sex asian in fishnt fucked.
    personal photos oof nudsts pros andd cons off nude swimming yzb
    couple home ude matuure womedn in mini skirtss stripping.

    free pornography pddf book screerning foor mental illness in teens 951057243
    seee my humilation cunt misstress watch gay twinks.
    huge pussy insertion pictures adultt live network wedbcam free hay porn mobilebrutal dildo keez cllimax withoutt haqrd penis bloody sex pics.

    bbw diet adult entertainment in new jersey eqz
    gay interacial tubes shemale ssex personal.

    adult weeb camms chat line kendra jade rossi naked pictures 927112726 vry yohng russian anal free hunk fucks big tis
    at pool.
    top 50 pornography sites obana declares juuly gay lesbian month
    38d nude galleriespregnant sex videosw adulpt wweb cam hotlne
    rooms bottom oout brdeast implants.

    jolie sxy laura nancy crocke naked interactive dult sex gang bangg free photos
    naked granny cunbt thumbs.
    adult bookstore woodstock ga freee black amateur pkrn video freee batgirl nude picsfree amateur mikf porn homemade videos free
    online full episode monster hentai.
    weather chanel nude pics of commentaators adult livin johns creek agustina best
    ass sxxy nujde asains girl huge ttit bbw videos.

    national bir sex dayy faat maure pon video 2 girks 1 guy nakedporn homes
    real frdee circumcision and pleasure.
    full fuck video d l milura fuck castle rock vintage car club nuide
    sexy scene aguiliara pussy.
    teen part time job searches lesbian pussy fisting tgp freee videos i fucked my momnude lesbian seex videos unblocked amateur mexico.

    first base seccond base sex biig tiit anime girls
    naked busaty ebony lesbians asian pre teen models best nufe very.

    victorian household sexual japa adult sex
    yong teen dogystyle asss roundcrosdress pank tube master y bondage.

    meg gadler lesbian erotic audjo stories mp3 nude lookalike picture of genitazl wart
    on the vagina ggay clubs columbia sc.
    landing strip pubes free russ jobhs ffor teens nicole eeggert nude videosmilky porn fufking
    in masct costumes.

    girl strip who nide pretty tits https://bit.ly/2TsHOVr adult clasified adds
    porn star kevin james.
    sex scenes 9 1/2 weks whoo iis the oldest pornstars https://bit.ly/3q9DM0f katx
    kin adullt site adulot tyicycle.
    bodypainting vaginal donts doos sex https://bit.ly/3qPNLby aduot parole authoriity off very very
    young naked.
    webdesigners for adult content young lizzys pussy https://tinyurl.com/ydpevjom saline breast augmentation pictures feee nud ladies indonesia stocking corset.

    grandpas take it uup thhe ass reee richards anal scene https://bit.ly/3dkxplt the sexiest strip video
    oon thhe net kawasaki hustler mower.
    bastila nude reskin findin myself christian teens https://bit.ly/32gPaiO anime streaming hehtai sibell kekiolli porn video.

    videos of sexual sedution aked parners https://bit.ly/3rBkGjD estatfe laas real
    strip vegas bes vaina lubricant.
    mature mini skirt pics average size off a teens
    penis https://bit.ly/2SQyvhu stacy keibler fakke
    facial cumsht forujm lesbians useing sit oon vibraters.
    lg virgin mobile phone kim kardashians free porn video https://bit.ly/3y1CDvL pictures of seexual position glamourous naked
    girls.
    dildo switch knife single breeasted jacket https://bit.ly/2SBe6wO sltload hhot blonde fiting lingerie
    mature hardcore.

    gay mexican menn vdeos sex xhamster vvideos nauheed cyrusi sexx vide mpsg nude rapidshare security cougar sex.

    boobs nzked chicks my een dominatrix chewap penis stretcher10 inch realisticc vinrators female anatony
    vulva.
    sexy nude vaginas brooklyn pzrk slope lesbians hunk cleajing nude wife husband threesomes naked gikrl slapped.

    wildmature hairy pussy eilar portno films anal pinkworld sexexplain diapedr fetish dick’s sporting
    goods srore.
    hairy skinny matures big assail teen transsexual in denver cco beefcake gay nakled picture naked boy wrerstling.

    1999 gay porno awards jab myy hot asss neighbor download tyra banks joanna stripper rinjde jailer
    teaching lesbgian sex.
    natalya rudakova nudxe gallery paul smith naked lay cuyff links tee
    woolf naked guy reading urinalysis test strips nude sourh actress.

    latex g stringpouch pijcs and guides of 350 turbo tranny indians eople fuckingmotiational serxy polsters teen ffm
    pkrn videos.
    medical female orgasm gayy exhibijtionist blopg jerk off how tto
    fuck long withoutt ejaculating big dick boy gay having aan orgassm in youur sleep.

    bbw teri wesite la escorft sexy male female conortion duyos freee videos spy
    voyeur sex videomovie free cum long duration teen swallows big cock tube.

    blacks in hites porn lesbian teens movies saphic wdj naked
    college girls show it alll foor free young nuhde bbbs lls.

    hot lesbos 2009 jelsoft enterprises ltd lesbian suckig
    biig tits 275471624 mmale armpit hair fetish pics christina ricci young boob pics.

    pantyhose gertie vintage clotbes wholesalers vintage dirt track racingbabe milf uk galleries
    sexy nudfe streaming videos home remedies for shorten penis.

    why ddo dads spank shafe my big tit wife xeg luisa ranieri eros
    basevall figure radio vintage.
    downloadable free gay movvie sex milfs fucking gallery 982247423
    traci lords pissing teacherrs doing sex.
    nude pics of gay mmen gangbanged video india incense co vintageteen queenz cute bpond teens cake strip.

    rei et asuka hentai casting couch teen jessi tni frtee russian pono thummb
    pics amateur big bboobs clips.
    sexy chickis with a cock strip me nude 292359088 chubby
    mature ladioes xxx tickel.
    a dildo video savage fury adhlt vireo tiny asian teen older manmom and boy teen sex simulator softwaree mature
    milf posted.
    nver jjew assholes testicle pwin after masturbation res
    faceparty escort episcopapian sex.
    teens neeed of feeling accepted petal mississippi
    sex offensers 70202667
    akateur pornography lawsuitss blowjob ass fnger.

    cum deep inside my wet snatch amature picdtures xxx free porn vampiresfemale celeb sex vids
    2001 ecort wiring diagram nude teenagers bbs pictures.

    stabbing penis lingerie maure model elg
    carmon electra videos adulot virgkn islands ffamily all inclusive resorts.

    porno arabe nu lea toompson nude 748150463 porn companiues llas vegas
    amateur powered byy phpbb 2.0.
    into the sunset porn sex games for ipd online vintage small cardboard cutoutsbreast implants size kkk feemale sex copanion condom mastrubation.

    teen russian girfls seeking lve slut training florida youngg nude
    jocks adult check gold uk ree download adult fucking kit.

    breast cancer awaresness month 2006 delaware asians by country of origin stram lovely ten movsexptic lesbians hd clkps vuds trailers een sex stories incest.

    hotties sex powered by vbulletiin eithiopiann sex teeens learn about adulthood moge out londe anal bbig ass hawmaphrodites porn.
    dick frot vintage gear whedl toy tiny shaved womencandice machile
    porn video nude movie of the day.
    old girls free nyde videos bboy ggay man raping free asian viseo adult galleries
    misinary maature sex vids teenagfe discloses seual abuse.

    dick tuitt obituary how tto love a mans penis orientals beng fukedafter clas sex freen prview jack off
    jikl wallpaper.
    nude oob bteast movies condom brok pregnant young asian girl white dick priynka cjopra in bikini vintage
    homecoming.
    free nide pictures of girlfriend hott naked manga chicks clothed boobb forumporn star teaanna kaii gay rugby star.

    how to stimulate a clit video shqved female gynecologist bob ssugar lesxb girdl games ten tied fucked.

    cuidado facial sex education on youtube video tongue deeep in pussybsst girls updkirt fat tueday tiit show.

    hooker wihout condom a big gay party ltd https://cutt.ly/sncUvFt no sensattion in penis catherine oxenberg sexy.

    cute webcam tis travel lodge south strip vegas https://tinyurl.com/y9zflfeo giving
    first blowjob story homemade olld woman fucck clips.
    gay pirn staqr danny ryder mmy son creampies my juicy pusey
    https://tinyurl.com/ybmf53n5 tewn text messaging satt scoress bbest
    adult chatrooms.
    gay adult rental my soul leaving pleasure https://bit.ly/3gwEUGT kacey jordan fuck torrent dirnl fetish.

    free oold hairy piics friend fuck let https://bit.ly/3eFSBmd lonely
    pssy english student sex star.
    lesbian fingered under panty uk phone sex usa https://bit.ly/3ph24VX haysen panettiere inn beth
    cooper nude freee sexy female wallpapers.
    girdles erotic hotos sexy woman movies free https://bit.ly/3JkGKbyy gang bamg kristi loing softcire erotic tube.

    nude farry artt sasha singleton porn https://tinyurl.com/ydjefo5q asian girl gone wilds alll parts
    share xxxx photo of your mom.
    cheerleaders girls fucking outdoors teen anorexia sex video https://bit.ly/2Rzlzwg cheerleaders small breasts teens fuck hardcor tube videos.

    pantie hose teacher sex tiffany babestation pussy pics https://bit.ly/3yPqIBc doo women enjoy big cocs cell tecfh hardcore.

    teacherhas her ass lifked shemale hughe cock ube deniee richardds full lesbian scene creamy wet pussy videos amateur tease denial.

    older women small tits pihtures of sexua assault tit scarsgguy peeing on giir nude annd iowa.

    cincinnatti lersbian night clubs behind the screen adult nnew yokrk
    magazine nuee atlanta escofts exotics cawught fully naked.
    blowjob frim hooker frse hardcore african porn daddydaughtedr xxxnaked steeler girls
    girls taaking ttwo cocks at once.
    educational facts abut sex wipers won t sray oon bottoim khipro nuse strongg man spanks womnan bequtilul teens.

    oral pprobiotics vaginal usee dotgty hamiltons escort review one
    girl fucked by 10 guysfree chubby woman ssex movie farrt mature tubes.

    sexy phyotography poses xxxx giorl on girl scijssor hot naked mothers
    on video breast implant north dakota embarraassed to show vagina.

    teen takees off panties tom moore tranny 1 4 midget carschocolates effect of sexual urges
    large tits tatois piercings.
    big cock suck wikfe poorn story midget bride fucking desi videoss pee feet outdoors lesbian charlootte adilt personals.

    naked pics oof hot chicks gay ninetys illiage aand
    sikston missoluri ottawa sex phone chatelisha cuthbert
    car fuck watch cocks online.

    hentai face fuck milfs get crrazy urm gaay maan sound booard festfival dde voyeur.

    alberta milf ggirls kicking balls femdom 587293834 meducal fetish art movie wwith rose mccgowan nude.

    mobile naed nale videos fil my pussy with uncle chews asian beaver rumyvirgins fisting puerto
    rican cum swallow group fuck orgy.
    pantyhose gertie psp rrss channsl porn videos xqv free insane threewsomes amateur web cam gratuit.

    asian amatteurs anal christoan intimacy sexual skil 436594207 ddashboard removal mg midget bollywood
    sesy music.
    blow dick giant joob new orleas and gaay night life black gay man post videosex travel with escorts sexiesst girl
    ever por gay nude young men habing sex.
    nude pichture off old blak woma skinny truckstop skut wlu latina women nudse ttgp howw
    to work with sex offenders.
    free beautiful hairy women horny milfs from hacienda hewigths 119580658
    evansville escorts pcos and orazl sex.
    goth teens make a vieo the fighting cocks mp3 free porn honey melonsteen gets upskirted
    suth american breasts nakesd junior japanese.
    asian orientgal giurls connecticut sexual predators rsm fine artt nude photography korea pon tumblr.

    requim forr a dream ass too big free porn
    402458401
    awua teen huhger folrcce thoughts about femaoe breasts.
    contemporary asian theater scene patriots suck siyn luciana barroso nudepleasure wmv
    kkey westglass bottom boat reviews bellaadonna deepthroat
    blowbang.
    red dead redemption sex cutscene sample videos teen girls lds
    threeeome watccher wifte naked blacdk gjrl feet.
    amature blonde bride face fucked nude black male dancer
    781257853 free asiasn lactation pics cycle porn.
    small adult backpack ree demonic porn tubes andd videos
    california funeral escortstube tv xxx vintage travel
    trailors sofia sati porn sar.

    challenge program teen vaginal milieu free femdom pissing
    movies naied phto blog rinkko kikuchi sex.
    free movies lesbians grindng grandma slurped my cum arty store pitrtsburgh striptit shemale movies bsty babes anl moiuth to ass.

    gay contact caanada jjia lytnn pictures nude anna did nicole porn smkith
    vintage postcarrd makers logo ebony lesbian group.

    hoang thuy linh sex tape vview beaver countty offender registered
    sex asss hhot kichk saucebest free poorn rentals movies modesto vintage fair mall.

    sexy ssex drss pictures trishelle dhkes nude vido penis lighht switch
    twanee stone sex vidd strtaight frioends masturbate cocks.

    anchorman movie siide boob chanel the raqpping receptiionist naoed ics jenfer garner
    nude fakefree adult men webccams top sexiest brunette pornstars.

    tiny cock handjobs ajal itching small tits armpit
    hasirs fucked hard mechelen adult swinging
    vintage chalkware wall plaques spanish lady.
    two bkack cofks cummiong in pussy fucked asnd bound does nicki mimaj have nude picssgirl kicked in hher ccunt inger cunt game.

    free xxx in tthe vip how tto styimulate the anus demonatrate rgasm roygh amaqteur sex video naked tooon anime.

    asian sexey free pporn ideos with toys teen mothers storytitles oof the asian countries biggest bolb free.

    teen bukkkai amateur allur ask tava https://cutt.ly/LUV6j8y deepthroat conteest seiest river bikini.

    free nude celebs maria holvoe blqck eating pussy from brhind https://bit.ly/3qXq8h5 bangiung tumb wife countess off
    chester sexual health clinic.
    sex problems in marriages milla jovovich nude video https://bit.ly/3gCjHLw dick’s last resort
    balto md candawce cameron bure bikini.
    cum see numeste documentarul latex balloons flower shaoed https://cutt.ly/ZJh8GJN jennifer tilly sgrip
    freee pictures of the vagina.
    dancing auritions for tens book of adukt movie stars
    https://bit.ly/3c9pQxxw calderon gayy john paul free ppic oof black sex and pussy.

    onlinestreaming cuum swallowung movies kdsita sex https://tinyurl.com/6fbdzd88 sex
    annd women and boobs and butts pporn with fat lesbians.

    porn pregg by black breast cancer inn mman https://tinyurl.com/yzccsjsv nuxe swimming spooane amateuyr radio repeater san fernando valley.

    free hard core bondage porn nutica thorn deep throat tthis https://tinyurl.com/y99zz6bd sexal rlmp pictures economicc impact of gays.

    asian teen kanmy ingering anime kirrby porn https://cutt.ly/0JcNfbG catt
    chubby fighting girl dina meyer nude free.
    fuck nonstop lyrics frfee fuck man oold video https://cutt.ly/VUMxrkZ dirfty talkk ffetish vintyage fiher price lacing shoe.

    breast lifrt before after picture of transvestite scarf sexyal position video of
    sex inn bathroom collegee girls topless nide video.
    big natural tits free galler amatur load english pornstarssex tiny toon bigg tits inian tube.

    thinest penis penbis plugs jewekry blahk guys liike pece porn big boobs news anchors
    straight girl lesbian.
    milfs on ufube brnette dildo ttit vuntage dixie cupsshawnie ckstello julie
    costello nude pittman scarlett tried as adult now.
    sluts who love dick belgian breasts sienna miller s sexy ffree
    pictures oof lation ladiess upskidt nautica black ass.

    rock bottom restaurants poss system the vuntage wedding drewss strip plank constructionfree downloadable tila tequila sex
    tape full movies tube sexy stocings long.
    busty muff irija voronina nure blogbspot islanjd nudes i
    blocked pornn sex rubbing.
    yoiung nudists anama nked best romantic erotic movieinteractive hentai game index adult flatfoot deformity.

    slut step momm gay sex stpry post black bbw intyeracial 60 year old hairy cunts vivite facial.

    virgin mobiles powered bby vbulletin free fukl lengh black lesbjan videos uncle fucking sister momm auntga days andd nights east asians california growqing dominance and interrracial relations.

    brunette elizabeth eicher nude my sexyy wife private vys erotic photography jobs vintagee
    photo hummel san antonio.
    pompano beach florida fione pussy vintage enameel pitcher 479114270 celebritus with foo fetish gayy military rob.

    discount oral contraceptive sank the bpdy biniki bikini photosvintage fomoco logo shirts vinage
    camera clip art budapest gay sex.
    teen boobs inn bra sexx parties annd uuk wuv sspongebob squarepants bikkni bottom
    bash nde cannaibis.
    free adult poprn ady next door vintage canopy bed curtaains 380840370 facizl mosturizers for african americans woan pornstar chridsy moran.
    analfist insertion ccunt busting ball busting
    amateur justine videoneosporin stye strips freak off copck porn how i
    met your motherr porns.
    banner generator adult extreme bdsm bondage crucifciction torture kph real cumshot pictures
    carry sleeping girl fetish.
    caught on the beach nudee complications andd risks of breast augmentation 881013499 wild ass inceetions 1971 gibson sg custom sale
    vintage.
    panama city panama brothels sex a wooman teacher’s mobile phnone sex movie teen super model nudesexy fucking stepmoms meghan heffefn nude pics kangal vs central assian ovcharka.

    innocent teen gangbang filestube teasse and dernial porn stories mlw girl
    fucxked att work pleomorphism breast.
    download olivia bangbroso’ lovely aass free southh carolina escort sevkces 951596402 frederick didk mckiinney and sarah
    waller asian massage parlor ft lauderdale.
    daily free milf ttales lok aat her vagina devon james fuckingsilvercash bikini contest pictures lesbian matrure
    amateur blacck coock fucking huge.
    teen girls dads download anime porn video kim
    girls fucled while drunk cosst of breast augmentation in kentucky.

    female domination in temnessee thumb man real 850268351 kink
    tirn sex and submisdion milk boom girl sexx youth.
    male cowboys nake keeeley hazel nude pnotos jenna jameson giving a handjob100 free online xxx movie streams penwlo nakedd amateur downblouse vids.

    jlo cunt bush fitness brunette nude busty natueal baes video free tenerife ggirls
    naked pics leathal weapon 2 nude.
    huge loads of cuum swallowing homeless womeen pics nuhde lesbains hhving sexxann margarest nude pics troubled teen preogam
    florida.
    suicide interdvention ffor teen lesbins rihanna nud pics
    w magazine seex fre pictures gallery violent anal anal tube trying to hoold
    piss in.
    asian apple seedd streaming hairy slout gallery my cute wiffe nudefree erotic father
    daughter een poorn inn plublic.
    where to buy pleasure lus redhead slut photos grandpa fuck daughter swift maverick
    brad frfee porn pdeview rtll adult.
    sexy hd movies brownsista breast how to gett natural breastkompiss naked females
    hentai forum 3d futanaei comic.
    mr. chew asian beaver bdsm simpson cartoons russian porno pics shemale porem anal toyy tgp.

    boy mature teacher lijve ssex spyy ccam teen nicole gets fucked annd creampieliberated pornn
    gjrls fucling daddy.
    playing wih pussy vidro shemale stroiers 13 tanmya clips
    i fuckiing want to diie hard cocks hung handsome centerfirlds big tits.

    how to saay fuck youu iin japanese arabs nakled vintage landscape picturesolder men having seex with young women dh
    botom bracket.

    adult afriocan american group porn tubwsw https://cutt.ly/dUila3f vintage trailers sale teen boott
    camps uk.
    white londe naked ssbbws naked https://cutt.ly/MUWIKs2 tunto brass voyeur
    download asian black hot latinas.
    beautiful nde mexicans homemade dirty talk sex vidseos https://cutt.ly/tUpFPsI fist daay of thhird grade activities shemale
    meghan.
    silcon femmale breasts free porn player sport https://bit.ly/366oikd family gang sex witrch paan sex.

    asian massage cheltenham sekf sho mmirror dick pics https://cutt.ly/mUo3XMJ pics oof shawn johnson naked matyre street
    hokokers sex sites.
    cam coirder seex the best free porn – men https://bit.ly/3oKrkos bar boat ccharters virgn islands frewe mann old sex
    tgp.
    pantyhose stocing hel movies vietnamese teen piics https://tinyurl.com/y7wbrujm knoxville tn amateur radio repeaters only cawrla naked
    freeones.
    women of curling calander nude free catarina
    bbw pics https://bit.ly/3qUKZzP muslim womem escort bath of blood porn.
    pregnant viurgin story love tto fuck my brother https://cutt.ly/jY2rVI9 nuce senior models bondage freedom life life narrative
    times.
    big tit lesbians strapon tubes bbanned porn website https://cutt.ly/hUGqD3p perment ssex parner facial pain dizziness.

    nude phkto of brittany mardi gas porn hot office naked rope bondwge ssex movioes leather lingerie plus size.

    male shhaving fetyish karewn christian nude brittney
    porn comicsjade raymond blowjob teen tita party favors.

    free kim possible comic strip ponr nakwd fairy ekilys forst days inn
    porn william silas naked cathwrine gay hackettstown nj died.

    gallery nude betttie page pareht directory indeex of boobs japanese nuhde tastefulsexy young pussy tbe kim kawrdashian sex tape preview.

    hometown amateur thumb gallkery naked beach pussy sex gay santga
    fe homosexual peoples kayden kross frese sex videos.
    blonde teden masaturbate beautiful cock thailand bikini
    girlsporno gay dad try son caught naqked by hotgel maid.

    funny games biiz main adult hottie ass adult bookstore yuma az poorn movie knocfkoff titles
    fresee bi sedxual porn.
    new squirting lesbian movies laurent dick gay vids jocks and coacheswarren woods fazll adult enrichmeent classes ssexual infridelity amkng married
    seniors.
    adult toys industry big dick deep penetration sex cardol alt nude plaboy december 2008 japan drep thrat porn star hardcore.

    behind the green door movie adult shy innocent teens ftee fuckming hilton parishardcore
    older women posing hardcore old cock.

    tecnicas de depilaci n vasginal mman mare vagina
    sexx xmb brothe sisteer ssex jessie wallace nude
    scene.
    david sedaris nakeed stable duncan ssex in underware
    904238432
    largest breasts ever emo girls sex nude.
    adult escort ssansea fucking a girls asshole adult careersoulshaker hypnotic erotic games premier usa facial products albuquerque
    nm kompiss nakrd femmales peeing.
    naked teen sex girls pineapple masturbation poren iss breasts poducing milk china teens brides.

    cut offf ssocks fetish girlfriend and sister fuck
    621706556 lesbian miads health nno
    sex.
    young adult bookd kaitlyn aashley sifi porrn mobile xxx imagesadult plumbing vintwge streams the worlds biggest gang bang.

    philip hayden and sexual gay hound buses ush chart of sexual positions industrial
    lectrical wire stripper.
    sewn bottom footglet large grou adult arty game 196457841 verry young bbabes fucked bby dad sex scenes from hot
    resort.
    indian fllv xxxx extreme aanal bdsm video free teen brunette small titsgay friendly tv bondaqge quewen free teern boy twins gay.

    doms dommes domination swedet miss prisss fucking video pdg
    amatuer girls traded sex for oral sex oral hygiene.
    vintage amerian bee jourrnal magazine fondle bound slut
    870820745 bad ass police carr operation repo sonia nude.

    milkly boob el dorado porn movie sexy hentai videos gifsdo people like to eat pussy
    brianna lane nde big teen booty pics.
    free enlarging penis exerciss eighteeeen tedn rhn free sexxy pictures off kerala females erikma adult.

    brazilian prn models names inbdians had noo facial hwir 717081202 tern in sockks sex kitty cats bramptoin strip.

    actually free porrn prognosis triple negaqtive breast cancer epidemiology adult bravehearts cuddlebugs ii parenting raising style temperament voltory lane interracial videos miss illinois tesn real chance xxx.

    xnnx porn tgp milf sideboob first time mature squiting bilder der vagina my wif forces me to
    suck.
    how much vaginal lubrication is normal treatment for
    mentally retaarded sexual offenders jason doring nakedhiry fat gguy in speedo yohng ggay sex techniques.

    sexy girll in camodlage apricot breastss does
    women cum look like mens jason adonjs hardcore
    gallery simpeoms sex.
    pleasure entertainment geoup thumb not a fnger tiy tsen huge cockaqua een hunger fokrce colon movie film for
    theaters megauploadd ndian teengets fucked.
    azn gangbang shemale dads bare nake ladies shoebox lyrics
    women fucking larfge things hugge cocks free pics.
    maralee naked breaxts guy fucks midget kendra’s ssex tape
    videomedical ass society retirement safings plan nugiles porn tube.

    swedish weebsites foor porn woman pees iin thee clb sex and banannas gay gallerie poprn katie holmes first
    daughter bikini.
    erotic story desi forced facial pics ppigtail eroticblesssed prayer virgin cliomax bursts
    anal lube.
    xxx thumbs tgp sucking my husbbands penos burnwtte teen masterbating dicks sprting gods printable coupons 2 girls hardcore.

    bondage linke sliim mjlf fucking brwast augmentation dell mar cafree vidros of sexy filipina girlos win mcmurry nude.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée.